2.-11. AUGUST 2024

/
/
Kunstnerisk leder

Kunstnerisk leder

Foto: Kim Rognmo

Ole Edvard Antonsen

Festspillene i Elverum har siden 2016 hatt æren og gleden av å ha en av verdens ledende trompetister, og en av Norges absolutt største internasjonale stjerner, Ole Edvard Antonsen, som kunstnerisk leder for festivalen. 

Den lokale trompetisten fra Vang i Innlandet, har vært solist på de store musikkscenene i over 40 land og har urfremført mer enn 60 store verker skrevet spesielt for ham. 

 
Forholdet til Festspillene i Elverum

Selv har Antonsen et nært forhold til Festspillene i Elverum, og han hadde sin første festspillopplevelse allerede i ung alder.
Ole Edvard begynte å spille trompet som femåring, og som tiåring sørget hans far for at han fikk opplæring hos trompetist Harry Kvebæk (en av stifterne av Ungdomssymfonikerne).
Det ble derfor naturlig for Ole Edvard og brødrene hans å være til stede under Ungdomssymfonikernes prøver, og det var slik han fikk sitt første møte med orkesteret og Festspillene i Elverum.
Han var tilskuer i flere år, før han og hans yngste bror i en alder av 14 og 13 år fikk æren av å være solister med Ungdomssymfonikerne under en av orkesterkonsertene i 1976. Tre år senere ble han og broren med i orkesteret, hvor han igjen var solist i 1980.

Antonsen har senere vært solist med Ungdomssymfonikerne under Festspillene i Elverum i 1984, 1987 (vinner av Ungdomssymfonikernes solistpris), 1988, 1996, 2003 og 2016.

 
Rollen som kunstnerisk leder

Som kunstnerisk leder har Antonsen lagt vekt på tradisjoner, samtidig som han har vært og er opptatt av fornying og utvikling. Selv sier han følgende:

Jeg er blåser selv, og tenker at noen av fornyelsene fra min side har vært å tenke kammermusikk som et utvidet begrep, men også arbeide en del med nyere ting og crossover. Klassisk musikk og instrumentet er utgangspunkt for alt jeg gjør. Jeg har vokst opp med mange ulike sjangere, og tenker at det er flere i dag, både som utøvere og publikum, som synes det er spennende med nye sider sammen med det tradisjonelle. Jeg ønsker å «møte publikum», og min visjon er at publikum skal være sikre på at alt vi presenterer er av topp kvalitet. Publikum kan komme på våre konserter med visshet om at de skal få presentert noe de liker godt, og oppdage nye spennende ting.

 
Trompetistens største festspilløyeblikk

Antonsen har mange flotte festspilløyeblikk, men det er spesielt ett som skiller seg ut: 

Et av mine største festspilløyeblikk må jeg si var å få sitte i orkesteret, og få spille Gustav Maler symfoni nr. 5 som førstetrompet i en smekkfull Elverumshall med sendinger på både radio og tv.

Det har også vært gøy å få være med å «snu» den negative omtalen rundt stupetårnet på Hamar med festspillenes unike soloppgangskonserter.

Ellers er det alltid meget hyggelig med gode publikumstall. Det er stas at visjoner fungerer. Her har publikum akseptert det, applaudert det og tatt det imot med åpne armer! Det er fint at vi har klart å opprettholde en tradisjon, men samtidig fått til en fornyelse med kammermusikere som jobber med flere/andre sjangere.

Ikke minst er det stas for en blåser å ha hatt besøk av to av verdens beste brassensembler, German Brass og Belgian Brass. 

 

Foto: Kim Rognmo

Få med deg siste nytt!